חדשות היום

שפעת העופות – רץ ברשת

כל החדשות על "שפעת העופות"

מה אנחנו יודעים על שפעת העופות


שפעת העופות (באנגלית: Avian influenza) היא סוג של שפעת A מדבקת מאוד התוקפת בעיקר עופות. נהוג לחלק את נגיפי השפעת הפוגעים בעופות לשתי קטגוריות בהתאם ליכולת הנגיף לחולל מחלה (פתוגניות) ולמאפיינים מבניים מולקולריים:

  1. שפעת עופות עם פתוגניות נמוכה ( LAPI - Low pathogenic avian influenza) - גורמת לסימני תחלואה קלים, אם בכלל, בעופות. מרבית הזנים של נגיף שפעת עופות הם בעלי פתוגניות נמוכה.
  2. שפעת עופות עם פתוגניות גבוהה (HPAI - Highly pathogenic avian influenza) - גורמת לתחלואה סיסטמית קשה ולאחוזי תמותה גבוהים. בלולים מסחריים צפופים, תחלואה בשפעת העופות הפתוגנית יכולה לגרום למאה אחוז תמותה, תוך 48 שעות.

המונח "שפעת העופות" הנהוג בעברית נוגע לשפעת עופות עם פתוגניות גבוהה (HPAI)[דרוש מקור].

נגיפי שפעת עופות A בודדו ממעל 100 מינים שונים של עופות בר ברחבי העולם. נגיפים אלה נמצאים באופן טבעי בקרב עופות מים ברחבי העולם ויכולים להדביק עופות משק מבויתים (תרנגולות, אווזים, ברווזים, תרנגולי הודו, ועוד), עופות בר יבשתיים ומינים אחרים של בעלי חיים. עופות המים, בעיקר ברווזים ואווזים, נחשבים למאגר המקורי של נגיפי השפעת.

בשנים האחרונות שפעת העופות הולכת ומתפתחת בקצב מהיר: כובשת אזורים גאוגרפיים חדשים ומרוחקים (כמו חדירתה לאמריקה, מהעולם הישן לעולם החדש), ומתפתחת ממחלה עונתית לזנים ששורדים מן החורף וממשיכים לחולל מחלה לאורך כל השנה וכך נשארים לעונה הבאה. מגוון הגנוטיפים, תת הזנים, עולה בקצב מהיר מהתפרצות להתפרצות, כמו גם מגוון מיני בעלי החיים החולים בהתפרצויות, מעופות לבעלי חיים אחרים – כלבי ים, דובים, חתולים וחיות פרווה (חורפנים, שועלים, דביבונים).

קצב המוטציות הגבוהה של הנגיף מעורר חשש שהנגיף הקטלני יעבור מוטציה שתקנה לו כושר הדבקה מהיר מאדם לאדם, בדומה לנגיף השפעת האנושי הנפוץ, ובכך יביא למגפה עולמית הן של חיות בר והן של בני אדם.

האבולוציה המהירה של נגיפי שפעת העופות נגרמת הן על רקע שינוי האקלים שהוביל לשינויים בדפוסי נדידת עופות, והן על רקע המשבר האקולוגי שנובע מהרס של בתי גידול בשל ריבוי אוכלוסין, דחיקה של חיות בר ודרישה גוברת למזון מן החי שמובילה לגידול צפוף של בעלי חיים למזון. לא רק בתעשיית המזון גדלים בעלי חיים בתנאי צפיפות אלא גם בתעשיית הפרווה, ובתנאי הצפיפות המחלות מתפשטות ומתפתחות. במקרה של שפעת העופות, לאורך שנות האלפיים היו הלולים הצפופים קרקע פורייה להתפרצויות תחלואה והחל מ-2020 נוספו גם היונקים בתעשיית הפרווה.

ישראל נמצאת במוקד בסיכון גבוה לשפעת העופות בגלל היותה ציר נדידה מרכזי של עופות בר וצרכנית גדולה של בשר עוף לנפש. בחורף 2021-2020 נראתה בפעם הראשונה בישראל התפרצות חסרת תקדים של שפעת העופות בעופות בר. נפגעו ומתו אלפי עגורים באגמון החולה.

עד כה, לא נמצאה לנגיף זה תרופה שהוכחה כיעילה, אך קיימת הערכה שתרופת טמיפלו, הנמצאת בשימוש נגד שפעת רגילה, יכולה להפחית את נזקו של נגיף שפעת העופות על האדם.

כחלק מהמעקב אחר הנגיף, מתוחזקים זני נגיף שיוכלו לשמש כבסיס לחיסון המוני יעיל, במידה ותתפתח מגיפה.

מרבית בני האדם שנדבקו בשפעת עד כה היו במגע ישיר עם עופות נגועים, אך ישנם דיווחים שלא הוכחו על בני משפחה שנדבקו זה מזה[דרוש מקור]. שפעת העופות תוקפת בעיקר צעירים (כ-70% מאלו שנדבקו במחלה היו מתחת לגיל 20)[דרוש מקור].

עד כמה פופולרי חיפוש : "שפעת העופות" בישראל

1,000+ (חיפושים)
מָקוֹר

תאור הנושא על ידי ויקיפדיהכותרות וחדשות על ידי חדשות גוגלגרף טרנדים על ידי גוגל טרנדס

כתבות קשורות

כתיבת תגובה

Back to top button