תעלת פנמה – כל החדשות

כל החדשות על "תעלת פנמה"
-
"אנחנו לוקחים אותו בחזרה!": זה הנכס האסטרטגי שטראמפ שואף להשתלט עליו ynet
-
טראמפ: "ספינות אמריקניות ישוטו בחופשיות בתעלת פנמה, בלעדינו לא היה אותה" ישראל היום
-
המאבק על תעלת פנמה: הפוסט המשתלח של סין - שנמחק כעבור כמה דקות calcalist
-
הישג לטראמפ מול הסינים: הצליח לבלום את נוכחותם בתעלת פנמה גלובס
-
ארה״ב: אסטרטגיית תעלת פנמה של סין מציבה ״סיכונים חריפים לביטחון ארה״ב״ PORT2PORT
-
Benchmarks: October 10, 1913: Atlantic and Pacific waters meet in the Panama Canal earthmagazine.org
מה אנחנו יודעים על תעלת פנמה
תעלת פנמה (בספרדית: Canal de Panamá) היא נתיב ספנות חשוב החוצה את מצר פנמה שבאמריקה המרכזית ומחבר בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. בניית התעלה הייתה אחד האתגרים ההנדסיים הגדולים והקשים ביותר אי פעם. התעלה השפיעה רבות על השיט בין שני האוקיינוסים, שכן חסכה את השייט במסלול הארוך מסביב לאמריקה הדרומית ודרך מצר מגלן. לאחר השלמת בניית התעלה, מרחק השיט הנדרש, לדוגמה, מניו יורק לסן פרנסיסקו, קטן ב-13,000 קילומטר ממרחק השיט שנדרש קודם לכן בנתיב המקורי סביב אמריקה הדרומית.
אף שהרעיון המקורי של תעלה בפנמה הועלה לראשונה כבר במאה ה-16, הניסיון הראשון לכריית התעלה החל רק בשנת 1880 על ידי יזמים צרפתים, בניצוחו של פרדיננד דה לספס, והסתיים ב-1889 מבלי שהושלם. העבודה התחדשה ב-1904 על ידי ארצות הברית, והתעלה נפתחה לשיט בשנת 1914. בניית התעלה, שאורכה 77 קילומטר, הייתה רצופה בבעיות שונות, כמו מפולות בוץ ואף פרוץ מחלות שונות (בעיקר מלריה וקדחת צהובה) בקרב עשרות אלפי בוניה. על פי ההערכה, יותר מ-27,500 עובדים מתו במהלך ניסיונות הבנייה השונים.
מאז פתיחתה מהווה התעלה נתיב מרכזי בספנות הבינלאומית. מדי שנה עוברות בה יותר מ-14,000 ספינות, הנושאות יותר ממאתיים מיליון טונות סחורה. מפתיחתה ועד סוף 2002 עברו בתעלה יותר מ-800,000 ספינות שונות. התעלה מספקת כ-80% מהכנסותיה של פנמה באופן ישיר או עקיף.














